Grzbietem Magury Wątkowskiej

Czas przejścia: 4:45 h
Stopień trudności: Średnia

Grzbietem Magury Wątkowskiej

Przebieg: Bartne – Kornuty – rezerwat Kornuty – Wątkowa – przełęcz Majdan – bacówka PTTK w Bartnem – Bartne

Beskid Niski to góry, które wydają się łagodne i niewielkie – i rzeczywiście, nie ma tu długich i stromych podejść, brak wybitnych szczytów z rozległymi panoramami. Ale są za to malownicze doliny, ciekawe ślady dawnej przeszłości w ukrytych wśród gór maleńkich wsiach oraz przepastne, dzikie lasy, wreszcie: turystów zazwyczaj jak na lekarstwo. Wszystkie te cechy znakomicie opisują bieżącą trasę, wiodącą do jednej z największych osobliwości przyrodniczych Beskidu Niskiego: piaskowcowych skałek w rezerwacie Kornuty. Leży on już na granicy Magurskiego Parku Narodowego, chroniącego najdziksze fragmenty tych niewielkich gór.

Wycieczka do rezerwatu nie jest wymagająca. Trzeba tylko pilnować znaków szlaku, które miejscami, rzadko odnawiane, giną. Wyruszamy od parkingu w Bartnem przy drewnianej cerkwi prawosławnej asfaltową drogą w dół bez szlaku. Niewielka wieś w dolinie u stóp Magury Wątkowskiej znana jest z zachowanych drewnianych łemkowskich chat: chyży. Warto zatrzymać się przy zamienionej w Muzeum Sztuki Cerkiewnej drewnianej cerkiewce greckokatolickiej. Niecały kilometr dalej dochodzi od lewej żółty szlak – zaraz potem odbijamy za jego znakami w prawo. Szlak pnie się drogą polną ku ścianie lasu. Nim wejdziemy pod parasol drzew, warto spojrzeć w tył na widok doliny Bartnego i okolicznych gór. Potem długo wspinamy się lasem aż na grzbiet Magury Wątkowskiej. Tu spotykamy szlak zielony. Udajemy się w lewo: ponad kilometr dalej za spłaszczonym szczytem Kornutów (830 m n.p.m.) trafiamy na tablice informacyjne rezerwatu. Stąd krótka ścieżka prowadzi do najciekawszego zgrupowania piaskowcowych skałek. Następnie wracamy grzbietem do żółtego szlaku i idziemy dalej zielonym szlakiem grzbietową drogą. Przechodzimy przez wyraźnie wypiętrzony, lecz zalesiony wierzchołek Wątkowej (846 m n.p.m.) i wkrótce jesteśmy na małej przełączce z pomnikiem papieża Jana Pawła II oraz punktem widokowym, z którego zobaczyć można nawet Tatry. Od tego miejsca schodzimy stromo czerwonym szlakiem aż na przełęcz Majdan. Potem łąkami i zagajnikami, miejscami przez podmokłe młaki, zmierzamy do bacówki PTTK w Bartnem. Tu trafiamy na drogę jezdną, którą już bez szlaku w niecałą godzinę dojdziemy do parkingu przy cerkwi.

Przewyższenie (m) Dystans (km)