Halami Pasma Jaworzyny

Czas przejścia: 6:45 h
Stopień trudności: Średnia

Halami Pasma Jaworzyny

Przebieg: Łomnica-Zdrój – Hala Łabowska – Wierch nad Kamieniem – Hala Pisana – Łomnica-Zdrój

Atrakcyjna wycieczka w środkowej części pasma Jaworzyny Krynickiej może być kwintesencją tego co w Beskidzie Sądeckim najpiękniejsze. Wędrować będziemy przez dzikie, zalesione doliny ponad górskimi potokami, pośród bukowych puszcz i świerkowych borów. Musimy zmierzyć się z morderczym podejściem, ale i nacieszyć oko pięknymi widokami z niejednej hali. Trafimy na ślady dawnego życia, którym tętniły góry nieco ponad pół wieku temu: to właśnie zarastające coraz szybciej górskie łąki, a także resztki drewnianych szałasów. Przez stulecia bowiem na zboczach i grzbietach Pasma Jaworzyny pasterze pędzili swoje liczne trzody na wypas przez całe lato, a niżej położone łąki koszone były na siano.

Trasa wycieczki jest łatwa orientacyjnie – wiedzie cały czas znakowanymi szlakami. Można ją rozpocząć od parkingu przy końcowym przystanku autobusowym w górze doliny Łomniczanki. Stąd niebieski szlak wiedzie w górę doliny obok leśniczówki do zbiegu potoków Łomniczanka i Wapnik, gdzie warto obejrzeć piękny wodospad Łomniczanki. Tu czeka nas bardzo strome, na szczęście niedługie podejście na grzbiet. Tam trafimy na malownicze polany i przecinając tylko wąskie pasma lasu, dojdziemy szybko na główny grzbiet Pasma Jaworzyny. Tu znaki czerwonego Głównego Szlaku Beskidzkiego wiodą w prawo (10 min) do schroniska PTTK na Hali Łabowskiej, a w przeciwną stronę wyrównanym grzbietem na Wierch nad Kamieniem (1084 m n.p.m.). To najwyższy punkt na trasie. Dalej szlak przecina długie hale grzbietowe, zmierzając na odkryty wierzchołek Hali Pisanej (1044 m n.p.m.). Zaraz poniżej, na przełęczy Bukowina, opuszczamy czerwony szlak, schodząc z grzbietu szlakiem żółtym. Trasa prowadzi przez widokową Halę Bukowina i dalej coraz niżej przez sielankowe łąki i pasma lasu bocznego grzbietu Gronia. Gdy widzimy już niedalekie zabudowania przysiółka Jarzębaki, trzeba odbić w lewo drogą z betonowych płyt, schodzącą do doliny Małej Łomniczanki. Wiedzie tędy lokalny szlak zielony, ścinając serpentynę drogi. Schodzimy nim aż do głównej drogi w Łomnicy-Zdroju: idąc od skrzyżowania w lewo, w 20 min trafimy do punktu wyjścia, mijając po drodze jeszcze jeden mniejszy wodospad i dwa źródełka mineralne.

Przewyższenie (m) Dystans (km)